Europa langzaam over naar wassen op 30°: CO2-uitstoot daalt.

Europa langzaam over naar wassen op 30°: CO2-uitstoot daalt.

Drie jaar aan data in het The Truth About Laundry-rapport van AEG toont aan dat 35 miljoen Europese huishoudens de wastemperaturen hebben verlaagd, met als uitkomst een potentiële besparing van bijna 1 miljoen ton CO2-equivalente uitstoot.

AEG zet al sinds 2021 jaarlijks het The Truth about Laundry-onderzoek uit. De bevindingen in het meest recente onderzoek van dit jaar zijn gebaseerd op kwantitatieve gegevens verzameld onder 14.000 volwassenen in veertien Europese markten. Het onderzoek toont aan dat consumenten hun lang gevestigde gebruiken in snel tempo aanpassen ten gunste van het milieu, nu ze energiekosten willen besparen:

       35 miljoen Europese huishoudens zijn sinds 2020 overgestapt op wassen op 30°C, waarvan meer dan 14 miljoen in de afgelopen 12 maanden.

       De omschakeling naar 30°C heeft waarschijnlijk meer dan 952.000 ton CO2-equivalent* bespaard.

       44% van de huishoudens wast kleding nu voornamelijk op 30°C of lager, vergeleken met 35% drie jaar geleden.

       Het grootste deel van Europa zal tegen 2024 een 30°C-waszone zijn als de trend aanhoudt.

       86% van alle huishoudens heeft de afgelopen 12 maanden geprobeerd het energieverbruik te verminderen en meer dan de helft (57%) heeft specifiek de manier van wassen veranderd.

 

Huidige energiecrisis versnelt verandering

Hoewel uit het onderzoek blijkt dat de gewoonten de afgelopen jaren ten gunste van de planeet zijn veranderd, is het de huidige energiecrisis die de verandering helpt versnellen. Deze veranderingen betekenen dat 43% nu meer volle ladingen wast, 31% vaker kleding draagt tussen de wasbeurten door, 29% meer 's nachts wast en 30% nu Eco-instellingen gebruikt. Velen van hen doen dat voor het eerst.

Bezorgdheid over energie is iets wat altijd speelt: 83% van de volwassenen denkt meer dan ooit na over de energie die zij verbruiken bij het gebruik van apparaten. 58% zegt ook dat "energie-efficiëntie" een belangrijke overweging zal zijn bij de aankoop van hun volgende apparaat.

"In het laatste rapport van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) wordt geconcludeerd dat dringende klimaatmaatregelen een leefbare toekomst voor iedereen kunnen garanderen, maar dat de tijd voor positieve actie snel voorbij is", aldus Sarah Schaefer, VP Sustainability Europe, AEG.

"Uit ons laatste onderzoek, waarin gegevens van de afgelopen drie jaar bekeken zijn, blijkt dat consumenten hun gedrag positief veranderen, wat iedereen hoop zou moeten geven dat we samen de klimaatverandering kunnen aanpakken. Maar er is veel meer nodig van ons allemaal als we willen slagen."

Vijf stappen naar verandering

AEG raadt vijf kleine stappen aan die iedereen kan nemen en die samen een groot verschil zullen maken voor de planeet:

  1. Maak zo vaak als mogelijk van 30°C de nieuwe 40°C. 52% van Europa wast nog steeds voornamelijk op 40°C en hoger. Wassen op 30°C  zorgt voor lagere energiekosten, vermindert het Global Warming Potential, is beter voor de levensduur van je kleding en vermindert de verspreiding van microplastic.
  2. Kies voor energiezuinige apparaten. Ze besparen energie en zijn zuinig met grondstoffen, wat mensen geld bespaart en de planeet helpt.
  3. Sla een wasbeurt over, verfris in plaats daarvan. 62% van de Europeanen zegt dat "het wegwerken van geurtjes" de belangrijkste reden is waarom ze hun kleding wassen en bijna een kwart van de volwassenen (23%) geeft ook consequent aan dat de belangrijkste reden om kleding te wassen is dat ze graag frisgewassen kleding dragen. Nieuwe technologie betekent echter dat consumenten hun kleding kunnen opfrissen door ze te stomen en ook geuren kunnen aanpakken door automatisch een geur toe te voegen aan de was. Andere grote voordelen van stoom zijn natuurlijk dat het water bespaart en het vermindert kreukels en de noodzaak om te strijken.
  4. Ontdek het potentieel van apparaten. Een moeiteloze manier voor consumenten om kosten te besparen en de impact op het milieu te minimaliseren is door de instellingen van hun apparaten meer te verkennen. 22% van de volwassenen zegt nooit de gebruiksaanwijzing van hun apparaat te lezen en het gemiddelde aantal instellingen dat mensen gebruiken is 3. Dat betekent dat er veel technologische vooruitgang is waarvan geen gebruik wordt gemaakt. Wanneer hier bewuster mee wordt omgegaan kunnen ook de energiekosten worden verlaagd en de gevolgen voor het milieu geminimaliseerd worden.
  5. Begin klein, was vol. 43% van de Europeanen wast nu vaker een volle was, uit bezorgdheid over de energiekosten. Het controleren of de trommel vol is voordat je hem wast, is een kleine en vrij eenvoudige stap die de hulpbronnen minimaliseert en de kosten verlaagt.

"Er zijn veel positieve veranderingen in de wasgewoonten," vervolgt Schaefer. "Miljoenen mensen in heel Europa maken kleine veranderingen die samen een groot verschil maken. Dat is de reis die we maken en hoe meer mensen zich aansluiten, hoe groter de kans dat we de leefbare toekomst creëren die we allemaal willen."

 *  27.2kg of CO2 equivalent is saved every year by switching from 40 to 30 Electrolux The Truth About Laundry WhitePaper 2021.

NOTES TO EDITORS

The Truth About Laundry report

The Truth About Laundry, the Resource Efficiency Edition 2023, {insert link here} is de derde achtereenvolgende studie van het toonaangevende merk AEG. Elk jaar onderzoekt het de antwoorden van 14.000 volwassenen in heel Europa en analyseert het 1,4 miljoen werkelijke wascycli die zijn verzameld via de aangesloten apparaten.

In 2020 werden inzichten gedeeld in het wasgedrag tijdens de pandemie en werd nieuw wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd waaruit bleek hoeveel CO2-equivalent kan worden bespaard door de wastemperatuur te verlagen van 30°C naar 40°C. In 2021 ging het bedrijf door met het monitoren van belangrijke gedragingen, terwijl het ook inzichten deelde over het begrip van consumenten van microplastics in kleding en wat er gedaan kan worden om het vrijkomen ervan in de waterwegen van de planeet te verminderen.

Over het meest recente onderzoek

De onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op kwantitatieve gegevens die zijn verzameld bij 14.000 volwassenen in veertien Europese markten. OnePoll, een marktonderzoeksbureau, heeft het onderzoek uitgevoerd in samenwerking met AEG en haar partners. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 20 december 2022 en 16 januari 2023 met gegevens verzameld onder de algemene bevolking in de volgende landen: België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Spanje, Zweden en Zwitserland.

De gegevens werden voor elk land gewogen om te zorgen voor een nauwkeurige vertegenwoordiging naar leeftijd, burgerlijke staat, inkomen/sociale klasse, etniciteit en regio. Voor een statistiek van 50% bedraagt de foutmarge bij een steekproef van 1000 respondenten ±3,1%. Voor kleinere of grotere statistieken zal de foutmarge afnemen en dalen tot 1,9% voor een statistiek van 10% of 90%. Dit is gebaseerd op alle landen met 1.000 respondenten per markt. Deze foutmarge is klein, waardoor de gegevens zeer betrouwbaar zijn.

Over AEG

Wij zijn AEG. Wij bestaan om opnieuw te definiëren wat u van uw huishoudelijke apparaten verwacht en daarom willen wij de grenzen van het dagelijks leven uitdagen. Sinds onze start in Berlijn in 1887 hebben we nooit genoegen genomen met goed genoeg. Wij geloven in verantwoorde innovaties die zich vandaag onderscheiden en bijdragen aan een betere toekomst.

AEG is onderdeel van de Electrolux Group, een wereldwijd toonaangevend bedrijf dat al meer dan 100 jaar het leven beter maakt. Wij vinden smaak, zorg en welzijn opnieuw uit voor miljoenen mensen en streven er altijd naar om met onze oplossingen en activiteiten voorop te lopen op het gebied van duurzaamheid in de samenleving. Onder onze groep van toonaangevende merken voor apparatuur, waaronder Electrolux, AEG en Frigidaire, verkopen we jaarlijks ongeveer 60 miljoen huishoudelijke producten in meer dan 120 markten. In 2022 had de Electrolux Group een omzet van 135 miljard SEK en 51.000 werknemers over de hele wereld. Ga voor meer informatie naar www.electroluxgroup.com

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marsha van der Laan-Vis, telefoon 0172 46 81 53, e-mail: marsha.vis@electrolux.com