Wat is wettelijke garantie?

vrouw in paarse trui met AEG onderdeel naast hond

Wanneer je een apparaat koopt, moet het voldoen aan wat je er als koper redelijkerwijs van verwacht. Als het apparaat niet aan deze verwachtingen voldoet, heb je mogelijk recht op gratis reparatie of vervanging van het apparaat. 

Hoe die wettelijke garantie dan precies in zijn werk gaat bij AEG? Dat leggen we je hieronder graag verder uit aan de hand van enkele duidelijke vragen & antwoorden.

 

Wettelijke garantie: wat moet ik weten?

Waar heb je als consument recht op?

Bij elke aankoop sluit je automatisch een overeenkomst met de verkoper, en daar hoort altijd een wettelijke garantie bij. Als het apparaat niet goed werkt, moet de verkoper een redelijke oplossing bieden. Dit kan een gratis vervanging van een ontbrekend onderdeel, een gratis reparatie, of zelfs een gratis vervanging van het hele apparaat zijn. Als dit niet mogelijk is, kun je in sommige gevallen recht hebben op een korting of de koopovereenkomst ontbinden. In dat laatste geval neemt de verkoper het product terug en krijg jij het volledige aankoopbedrag terugbetaald. 

Wat mag je verwachten van een product?

Je hebt recht op een goed apparaat. Wat dit precies betekent, hangt af van factoren zoals de prijs, het type product en wat de verkoper heeft beloofd. Maar ook jouw eigen gebruik speelt een rol. Intensief gebruik of slecht onderhoud kan de levensduur van een apparaat verkorten. Zo is het noodzakelijk je wasmachine regelmatig te reinigen met het juiste onderhoudsmiddel en de filter te controleren, de filters van je droger schoon te houden voor het behoud van de droogtijd, ....

Bovendien slijten sommige onderdelen van een apparaat sneller dan andere. Bewegende delen zoals motoren of scharnieren en kunststof onderdelen zoals deurrubbers kunnen slijten. Dit betekent niet dat het product gebrekkig is. Slijtage door normaal gebruik valt niet onder de wettelijke garantie. Maar goed onderhoud kan slijtage wel beperken.

Welke rol spelen normaal gebruik en regelmatig onderhoud?

Het is belangrijk om een apparaat normaal te gebruiken - volgens het beoogde doel - en regelmatig te reinigen - zoals aangegeven in de handleiding. Regelmatige schoonmaak kan de levensduur van een apparaat verlengen.
Het gaat dan bijvoorbeeld om het regelmatig reinigen/vervangen van de filters van je afzuigkap, het ontkalken van je stoomoven of het reinigen van je kookplaat.

Als een apparaat kapotgaat door verkeerd gebruik of gebrek aan reiniging, valt dit niet onder de wettelijke garantie.

In de handleidingen van al onze apparaten en op onze website vind je gedetailleerde instructies voor het gebruik én onderhoud van onze apparaten. Heb je toch nog vragen? Neem dan contact met ons en wij helpen je graag verder.

Wat als jouw apparaat niet goed werkt?

Als een apparaat binnen twaalf maanden kapotgaat, gaat de Nederlandse wet ervan uit dat je geen deugdelijk product hebt ontvangen, tenzij de verkoper kan bewijzen dat het apparaat wel in orde was bij aflevering. Na twaalf maanden is het aan jou om te bewijzen dat het apparaat bij aankoop al gebrekkig was.

Wil je aanspraak maken op de wettelijke garantie? Neem zo snel mogelijk, en binnen twee maanden na ontdekking van het probleem, contact op met de verkoper. Hierdoor behoud je je recht op een kosteloze oplossing. Heb je toch nog vragen? Neem contact met ons op en wij helpen je graag verder. 

Welke garanties bestaan er bij AEG naast de wettelijke?

AEG biedt diverse aanvullende garanties, zoals de vrijwillige fabrieksgarantie van 2 jaar, die extra zekerheid bieden bovenop de wettelijke garantie. Een toevoeging aan de fabrieksgarantie is de extra garantie op bepaalde onderdelen, zoals bijvoorbeeld de inverter of ecoinverter motor en/of compressor van bepaalde apparaten. Bekijk hier al onze AEG garanties.

Het is ook mogelijk dat je een extra garantie hebt gekregen van de winkel of webshop waar je het product hebt gekocht. Als je gebruik wilt maken van een van deze extra garanties, neem dan contact op met de partij die deze garantie heeft verstrekt.

Waar kan je een vraag of klacht indienen over de wettelijke garantie?

Meer hulp nodig?

Als je niet zeker weet hoe je verder moet of je kunt niet vinden wat je zoekt, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.