Koken wordt tegenwoordig bijna net zoveel beïnvloed door trends als mode. We zijn voortdurend op zoek naar iets nieuws. Nieuwe ingrediënten, nieuwe manieren van koken en nieuwe manieren om onze gerechten te presenteren.

Voor ons bij AEG is het zoeken naar trends een tweede natuur. Wat als we de volgende allernieuwste trend zouden ontdekken, net voor het bij het grote publiek bekend wordt en we mensen in staat zouden stellen om de smaken van morgen nu al onder de knie te krijgen?

De smaak van morgen

De trends

Ga voor paars

Wanneer het gaat over nieuwe groententrends, is paars het nieuwe groen. We zien deze trend bijvoorbeeld terug in bietenwortels, paarse zoete aardappelen en de hibiscus-bloem – elk rijk aan anthocyanen, een natuurlijke antioxidant. Niet alleen gezond maar ook zeer smaakvol.

Gepoft en gepopt

Quinoa, amarant en sorghum. Deze granen zullen dit jaar vol enthousiasme uit uw pannen poffen. Gepofte granen worden al eeuwenlang op de meest eenvoudige bereidt, zoals bijvoorbeeld het poffen van popcorn. Door ook andere granen te gebruiken, kun je eindeloos variëren. 

Umami

Het was al een tijd trendy in Japan en in 2019 zal het overal trendy zijn. Umami is smaakvol, zorgt voor voldoening en is één van de vijf basissmaken van de menselijke tong. Umami is natuurlijk aanwezig in vele ingrediënten zoals tomaten, miso, vlees en champignons.

Oude graansoorten

Oude graansoorten zijn zeker niet nieuw, maar ze zullen dit jaar hun comeback maken op onze borden. In tegenstelling tot modern maïs en rijst bleven deze granen door de eeuwen heen grotendeels hetzelfde. Ontdek onder andere rogge, spelt, quinoa, gerst, zwarte rijst, kamut en boekweit.

Sous vide

Sous vide is absoluut trendy. Maar wat is het? Kort gezegd is het een kookmethode waarbij vacuüm afgesloten voedsel gestoomd wordt op de perfecte temperatuur. Het is één van de meest gebruikte kookmethoden in de chicste restaurants en zorgt voor een gelijkmatige garing en een ongeëvenaarde structuur.

Zero Waste Koken

Mensen worden zich meer en meer bewust van de gevolgen van afval.  Niet enkel een trend in 2019 maar een nieuwe manier van denken op lange termijn. Van kop tot staart en van wortel tot stam, hoe kunnen we alle delen van een product benutten en gebruiken? Met een beetje techniek en veel creativiteit kun je fantastische smaken creëren van delen die anders verspild worden.

Vlees zonder vlees

Nemen op planten gebaseerde proteïnen het over? Als je de sociale media en Google zoekopdrachten bekijkt is dit zeker het geval. Meer en meer mensen zijn op zoek naar gezonde alternatieven voor vlees zonder aan smaak of structuur in te boeten.

Andere trends om in de gaten te houden

En er zijn nog meer heerlijke trends in aantocht. Zwart is altijd stijlvol. En in 2019 zal het ook stijlvol zijn als het over koken gaat. Zwartgekleurd voedsel zal trendy zijn. Klassieke technieken zoals fermenteren en konfijten zullen een sterke comeback maken en Instagram zal overspoeld worden met cloud-eieren. Taste of Tomorrow brengt je alle nieuwste trends op het moment dat ze net doorbreken.

Trendselectie

Google Trends en Social Searcher werden gebruikt om een diepgaand inzicht te verkrijgen in het gedrag van de bevolking en geeft aanwijzingen wanneer er mogelijk een voedseltrend aanbreekt. 

Google Trends
Gebaseerd op het zoekvolume van bepaalde sleutelwoorden, werd Google Trends gebruikt om een mogelijke trend te identificeren. Door een deel van de 3 miljard dagelijkse zoekopdrachten op Google te analyseren, met een focus op de voorbije 12 maanden, werden 15 trends gekozen als de smaken van morgen.

Sociale zoekmachine
De sociale zoekmachine “Social Buzz” werd gebruikt om de trend te bevestigen door gebruiksgegevens van sociale media aan te leveren. Het maakt gebruik van een open API-toegang voor Twitter, Facebook, Google+, YouTube, Instagram, Reddit, Daily Motion, Tumblr, Vimeo, VKontakte en Flicker om te onderzoeken hoe vaak een specifiek sleutelwoord vermeld werd in een bepaalde periode.

Het expertenpanel

Naast grondige data-analyses speelden onze experts een belangrijke rol bij het onderzoeken en identificeren van de smaken van morgen. De experts – waaronder datawetenschappers, trendwatchers, journalisten en chefs – selecteerden de smaken gebaseerd op waarden zoals zoekgedrag en vermeldingen op sociale media.

DE JOURNALIST
Marti Buckley Kilpatrick
Buckley is afkomstig uit de VS maar woont in Spanje. Ze is journalist en de oprichter van het blog Travel, Cook, Eat. Ze schreef voor internationale tijdschriften zoals de New York Times, National Geographic, en Elle.

DE GEGEVENSWETENSCHAPPER
Lillian Piersson
Een toonaangevende expert op het gebied van grote gegevensbestanden en gegevenswetenschap. Lillian brengt professionals en studenten de vaardigheden bij om met gegevens te werken die ze nodig hebben om competitief te blijven in de hedendaagse door data gedreven economie.

DE CHEF
Heiko Antoniewicz
Heiko is een Duitse chef gespecialiseerd in vooruitstrevende culinaire technieken zoals moleculaire gastronomie en sous vide. Deze chef kookt hemels en kookte o.a. voor kroonprins Harald van Noorwegen, koningin Elisabeth II en Angela Merkel.

DE FOODIE
Nina Olsson
Nina is een creatieve moeder uit Nederland en nodigt elke week duizenden volgers uit  in haar digitale keuken. Haar recepten zijn vegetarisch en veganistisch maar kunnen ook haar meer vleesetende volgers motiveren en inspireren.

DE TREND-EXPERT (AEG)
Sofia Andreasson
Sofia is een expert trendonderzoekster bij Electrolux. Ze ondersteunt projecten tussen designteams, is verantwoordelijk voor het leiden en uitvoeren van trendonderzoek, vertaalt, en past de verschillende trends toe in de verschillende fases van het ontwerpproces.